گلو درد چرکی PDF چاپ نامه الکترونیک

گلو درد چرکی (فارنژیت)
فارنژیت یا گلودرد نوعی درد و احساس وجود زخم در حلق است که به وسیله‌ی التهاب موجود در دیواره‌ی خلفی حلق ایجاد می‌شود. ممکن است احساس کنید که در حلق‌تان یک حالت خراشیدگی، تورم و درد وجود دارد. معمولاً گلودرد نشانه‌ای از وجود یک بیماری دیگر مانند سرماخوردگی یا انفلوانزا است. گلودرد یکی از علل شایع مراجعه‌ی بیماران به پزشک است. درمان گلودرد تنها زمانی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیاز است که علت آن باکتری (استرپتوکوک) باشد.

علایم و نشانه‌ها
نشانه‌هایی که ممکن است با گلودرد همراه باشند، بسته به علت ایجاد گلودرد می‌توانند، بسیار متفاوت باشند.

گلودرد همراه با سرماخوردگی :
- عطسه
- سرفه
- تب پایین
- سردرد خفیف

گلودرد همراه با انفلوانزا :
- احساس خستگی
- بدن درد
- لرز
- تب بالا

گلودرد همراه با مُــنو‌نوکلـِــــئوز :
- بزرگی غدد لنفاوی در گردن و زیربغل
- تورم لوزه‌ها
- بی‌اشتهایی
- سردرد
- بزرگی طحال
- التهاب کبد
این بیماری ویروسی می‌تواند تا چند هفته ادامه داشته باشد و بیمار را بسیار بدحال کند.

دیگر علل گلودرد :
- تب یونجه
- آبسه‌ی اطراف لوزه‌ها
- برفک
- برخی بیماری‌های آمیزشی
- ...

تونسیلیت (التهاب لوزه‌ها) به معناب التهاب لوزه‌های موجود در انتهای دهان است. علایم تونسیلیت شبیه گلودرد است اما شدت بیشتری وجود دارد. بی‌حالی و تب بدتر است. در این حالت ممکن است نقاطی سفیدرنگ بر روی لوزه‌ةای متورم دیده شود. گلودرد می‌تواند با یا بدون تونسیلیت باشد.

علل ایجـــاد گلودرد
اغلب گلودرد‌ها توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند و تعداد کمی از گلودردها به دنبال عفونت باکتریایی رخ می‌دهند. انتقال ویروس یا باکتری وقتی شما در هوایی آلوده به ذرات پخش شده در هوا حین عطسه و یا سرفه‌ی یک فرد بیمار تنفس کنید، یا از راه مالیدن دست‌ آلوده‌ی خود به باکتری یا ویروس به دهان، بینی و چشم خود، به بیماری مبتلا شوید. ویروس‌ها با ایجاد سرماخوردگی، آنفلوانزا و مُنونوکلئوز می‌توانند باعث گلودرد شوند. باکتری‌ها مانند استرپتوکوک گروه A، نیز یکی از علل مهم فارنژیت است.

عوامل خطر ابتلا به گلودرد
سرما و فصل سرماخوردگی
تماس نزدیک با فرد مبتلا به سرماخوردگی یا گلودرد
سیگاری بودن با در معرض دود سیگار بودن
حساسیت‌ها
داشتن مشاغلی مانند پرستار یا مربی بچه‌ها

تشخیص
پزشک پس از گرفتن شرح حال، به معاینه‌ی دقیق شما می‌پردازد. او تب، تنفس، غدد لنفاوی، سینوس‌ها، بینی، گوش‌ها، گلو، حلق و سایر قسمت‌های بدن شما را بررسی می‌کند. ممکن است و کشت نمونه‌ی ترشحات حلق یا تست سریع استرپ انجام شود. برای بررسی وجود منونوکلئوز ممکن است آزمایش خون لازم باشد.

پیشگیری از گلودرد
- از تماس نزدیک (دست دادن، بوسیدن، استفاده از ظروف، لیوان و وسایل) با افراد بیمار بپرهیزید.
- دست‌تان را مکرراً بشویید.
- سیگار نکشید و از بودن در معرض دود سیگار بپرهیزید.
- اگر هوای منزل شما خشک است، از بخور سرد یا گرم استفاده نمایید.

درمان گلودرد
اگر پزشک تشخیص دهد که علت گلودرد باکتری است، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. اما اگر علت گلودرد بیماری‌ایی ویروسی باشد، آنتی‌بیوتیک به درمان کمکی نمی‌کند. برای تب، سردرد و دیگر علایم موجود، ممکن است پزشک داروهایی تجویز نماید.

اقداماتی مانند موارد زیر می‌تواند، به بهبود علایم کمک کند:
- در منزل بمانید و استراحت کامل داشته باشید.
- مایعات فراون بنوشید، به خصوص مایعات گرم مانند چای یا چای و عسل
- روزی چندبار آب نمک در دهان و حلق خود، غرغره نمایید.
- گاهی خوردن مایعات خنک و یا مکیدن آب‌نبات‌هایی که طعع یخ و خنکی دارند، به کاهش التهاب حلق و بهبود گلو درد کمک می‌کند. قرص‌های مکیدنی برای گلودرد که در داروخانه‌ها موجود هستند، نیز می‌تواند کمک کننده باشد.
- بخور سرد می‌تواند حلق خشک، متورم و دردناک را تسکین بخشد.
- خوردن مسکنی مثل استامینوفن و ایبوپروفن علاوه بر کاهش تب به کاهش گلودرد نیز کمک می‌کند. استفاده از آسپرین در کودکان زیر 16 سال ممنوع است. در صورت وجود ناراحتی معده، نباید از ایبو    پروفن و آسپرین استفاده شود.
- از غذاها، نوشیدنی‌ها، بوها و موادی که سبب تحریک حلق شما می‌شوند، بپرهیزید.

عوارضی که می‌تواند همراه یا پس از گلودرد به وجود آید:
- عفونت گوش
- ماستوئیدیت
- سینوزیت
- آبسه‌ی اطراف لوزه‌ها
- اپی‌گلوتیت (همواره در صورت وجود اشکال در تنفس همراه با گلودرد بدون معطلی به پزشک مراجعه نمایید.)

توجه داشته باشید که گلودرد در کودکان علامت بسیار مهمی به شمار می‌رود و ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌هایی مهم باشد و تأخیر در درمان آنها می‌تواند عوارض نامطلوبی به همراه داشته باشد؛ بنابراین همواره با مشاهده‌ی اولین علایم گلودرد یا سرماخوردگی، کودک را به پزشک ببرید.

در مورد بزرگسالان نیز مراجعه به پزشک ضروری است اگر؛
- تب بالا باشد و با تب‌بر هم به حد کافی ٱفت نیابد.
- گلودرد بعد از چند روز باقی بماند.
- فرد به جز گلو درد دچار بیماری مزمن دیگری باشد یا سیستم ایمنی بدنش به هر دلیلی ضعیف باشد.
- فرد در حال مصرف داروهای دیگری به دلیل بیماری‌های دیگر باشد.